آشنایی با انواع جعبه‌ تقسیم و تفاوت‌های آن‌ها
نوشته شده توسط : آوا حسینی

جعبه‌ تقسیم که جعبه‌ی الکتریکی، جانکشن باکس و یا جعبه‌ی ترمینال نیز نامیده می‌شود، یک جعبه‌ی محافظتی است که سیم‌ها در آن به هم متصل می‌شوند. جعبه‌های تقسیم غالباً در گچ دیوار، سقف، یا بتن کار گذاشته می‌شوند. این جعبه‌ها در اکثر خانه‌ها، ساختمان‌ها، و کارخانه‌ها وجود دارند.

جعبه‌های تقسیم هم در جای سرپوشیده و هم در محیط روباز یافت می‌شوند و به‌صورت توکار یا روکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. جعبه‌های تقسیم ضد آب معمولاً در فضای بیرونی استفاده می‌شوند و از فلز یا پلاستیک (مواد اولیه پلاستیک) ساخته می‌شوند.

انواع جعبه‌ تقسیم

نوع مواد به کار رفته در ساخت جعبه تقسیم (ترکیب مواد آن) نقش مهمی در دوام و پایایی آن دارد. بیشتر جعبه‌های تقسیم برقی از فلز و یا پلاستیک (پلیمر) ساخته می‌شوند. چهار نوع اصلی جعبه‌ تقسیم عبارتند از:

  1. جعبه‌ تقسیم فلزی
  2. جعبه‌ تقسیم PVC (پلاستیک)
  3. جعبه‌ تقسیم ABS (پلاستیک)
  4. جعبه‌ تقسیم فایبرگلاس (پلاستیک تقویت شده با الیاف)

در ساخت جعبه تقسیم پلاستیکی معمولاً از مواد اولیه پلاستیک ABS SD0150 پتروشیمی تبریز استفاده می‌شود.

 جعبه تقسیم پلاستیکی (PVC)

جعبه تقسیم PVC با نام جعبه‌ی الکتریکی PVC (مواد اولیه پلاستیک) نیز شناخته می‌شود. جعبه‌های تقسیم PVC (پلی‌وینیل کلراید) بسیار محبوب هستند و این محبوبیت به دلایلی از جمله سبکی، قیمت پایین و قدرت بالا است.
PVC ماده‌ای نارساناست، بنابراین اگر جعبه تقسیم PVC شما با سیم لخت، فیکسچر، یا سوئیچ برخورد کند (در صورت بروز خطا)، برق را هدایت نمی‌کند (رسانا نیست). به این دلیل نیازی نیست که جعبه‌های تقسیم PVC با پایه به زمین وصل شوند. به‌‌راحتی می‌توانید با سوراخ‌هایی در پشت یا طرفین جعبه تقسیم الکتریکی PVC آن را منگنه کنید. علاوه بر سبک بودن، نصب و کار کردن با جعبه تقسیم PVC نیز بسیار آسان است.

 جعبه تقسیم ABS (پلاستیک)

جعبه تقسیم ABS به عنوان جعبه‌ی الکتریکی ABS نیز شناخته می‌شود. ABS (آکریلونیتریل-بوتادین استایرن) پلاستیک سخت، سفت، به راحتی قابل تنظیم، و کم هزینه‌ای است. بسیار شبیه PLC است و در مقایسه با موادی مانند فلز و فایبرگلاس بسیاری از مزایا و معایب آن‌ها را نیز داراست.

تفاوت‌های بین جعبه تقسیم الکتریکی PVC و ABS

  • ABS می‌تواند در برابر دمای سرد مقاومت بالایی داشته باشد و مقاومت آن در برابر ضربه اندکی بالاتر است.
  • PVC کمی ارزان‌تر و مقاومتش در برابر اشعه ماوراء بنفش بالاتر است.
  • ABS مقاومت شیمیایی مشابهی با PVC دارد. ABS مانند PVC ماده‌ای نارساناست. بنابراین، نیازی نیست که جعبه تقسیم ABS با پایه به زمین وصل شود.




:: برچسب‌ها: ABS , جعبه‌ تقسیم , جانکشن باکس , پلاستیک , مواد اولیه پلاستیک , پلیمر , پلی‌پروپیلن , پلی‌اتیلن , پلی‌استایرن ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: